Visitekaartjes: 10 dingen die je moet weten

//Visitekaartjes: 10 dingen die je moet weten

Visitekaartjes: 10 dingen die je moet weten

1. HOU ’T SCHOON

Een vies visitekaartje dat al maanden in je portemonnee heeft gezeten geef je niet weg. Uitgelopen kleuren, rafelige randjes of kapotte hoekjes. Het kan niet. Je gaat ook niet in ongewassen en ongestreken kleding met klanten praten. Vervang je kaartjes tijdig. Koop een houdertje. Of zorg dat je kaartjes hebt die tegen een stootje kunnen.

2. HOU ’T DUIDELIJK

Zet je contactgegevens op 1 kant. Zo klein als het kaartje is, verwarring ontstaat al snel. Zorg dat jouw gegevens duidelijk bij elkaar staan op 1 zijde. Steeds meer mensen maken een foto van je kaartje met een mobieltje. Zorg dat ze maar 1 kant hoeven te fotograferen. Ook het gebruik van meerdere telefoonnummers zorgt voor verwarring. Een vaste lijn èn mobiele telefoon is geen probleem, maar niet meer dan dat.

3. IS DIE INFORMATIE ECHT NODIG?

Een kaartje is maar klein, dus zet alleen de relevante informatie erop. Is het echt belangrijk om je KVK-nummer, bankrekening, BIC, Skypenaam, FAX-nummer (krijg je echt nog faxen binnen?) of BTW-nummer erop te zetten? Natuurlijk niet. Het is overbodig en maakt het onoverzichtelijk. Schrappen dus!

4. WELK BEDRIJF BEN JE?

Heb je meerdere bedrijven? Zorg dan dat je van ieder bedrijf een eigen kaartje heeft. Gebruik nooit de voorzijde voor bedrijf A en de achterzijde voor bedrijf B. Het laat zien dat je niet kunt kiezen en is eerder verwarrend. Het is ook een regelrechte budgetoplossing. Is dat de indruk die wil achterlaten? Als je niet kunt kiezen, denk dan eens aan personal branding. Maak een persoonlijk visitekaartje, maak een website van jezelf waar je helemaal los kunt gaan met alle info die je over jezelf kwijt wil. Immers, als iemand jouw kaartje krijgt, dan hebben ze met jou als persoon gesproken en niet als bedrijf. Personen worden makkelijker herinnerd dan bedrijven.

5. LET OP DE MAATVOERING

Yep, er is wel degelijk een maat die als “normaal” wordt ervaren. En daar is an sich niets mis mee. Er zijn namelijk ook maten die als “goedkoop” worden ervaren. 8,5 x 5,5 cm is de maat die dicht in de buurt komt van een creditcard en bankpas. In Nederland is dit de meest gebruikte maat voor een visitekaartje. Je kunt uitwijken naar een maat van 5,5 x 9 cm, die doet het erg goed bij een staand model. Ga je groter, dan past ’n kaartje niet meer in je portemonnee. Hoort ’n kaartje in je portemonnee? Misschien niet. Maar praktisch is het wel (let wel op punt 1). Kies in Nederland vooral niet de Amerikaanse maat 8,9 × 5,1 cm. Deze maat wordt hier vaak als goedkoop ervaren. Anderzijds: doe je veel zaken met Amerikanen, dan kan het een goede reden zijn om deze maat juist wel te voeren. Kijk ook eens naar de andere maten visitekaartjes die gebruikelijk zijn in bepaalde gebieden.

6. WAT DOE JE?

Hier is de test: Geef je kaartje eens aan een vreemde of iemand die je pas sinds kort kent. Vraag hem/haar aan de hand van het visitekaartje uit te leggen wat je doet. Lukt het niet? Dan staat niet de goede informatie op je kaartje. Termen als CEO, directeur of eigenaar lijken interessant, maar ze zeggen zo weinig. Schrijf liever wat je doet. Vind je het toch belangrijk om die term erop te zetten, zorg dan dat ergens anders duidelijk staat wat je wèl doet. Als je punt 3 hebt nageleefd heb je daar nu genoeg ruimte voor.

7. GEEF ALTIJD TWEE KAARTJES

Geef altijd twee visitekaartjes! Immers, als iemand jou wil aanbevelen bij een ander moet hij niet jouw visitekaartje weggeven en er vervolgens zelf geen meer hebben. Leg dit ook uit. Ik merk nog regelmatig dat ondernemers er helemaal niet bij stilstaan en een eureka-momentje ervaren als ze het horen.

8. GEEF OP HET JUISTE MOMENT

In Nederland is het niet gebruikelijk om iedereen zomaar het kaartje in de handen te drukken. Je knoopt eerst een gesprek aan met de ander. Tijdens of aan het eind van het gesprek worden de kaartjes uitgewisseld. Wil je wel ongevraagd je visitekaartje aan iemand geven, zorg dan dat je iets bijzonders geeft. Een goed visitekaartje voelt anders en wordt opgemerkt vanwege vorm, materiaalgebruik of bedrukking. De kans is riant aanwezig dat iemand er een opmerking over maakt en dan is het aan jou als ondernemer de kunst om het gesprek verder in gang te zetten. Pak die kans!

9. ALTIJD MINIMAAL 10 KAARTJES OP ZAK

Ja, je gaat nog aan me denken op het moment dat je je kaartje niet bij je hebt. En net op dat moment tref je iemand die interesse toont in jou of je bedrijf. Het lijkt een open deur, maar ik zie het nog vaak gebeuren. Hoe slordig is het om dan te zeggen “ze zijn net op” of “ik heb er nu geen bij me”. Het is onmogelijk. Leg er een paar in de auto. Duw er een paar in je borstzakje. Stop er een paar in je portemonnee (maar denk aan punt 1!). Echt. Als je van deze 10 tips één tip wil onthouden, dan moet het deze zijn.

10. LAAT JE HELPEN

Natuurlijk, je hebt Word en Powerpoint èn je bent heel goed met die programma’s. Of bij de goedkope online drukker kun je ze op de website zelf ontwerpen. Maar doe het niet! Een goede indruk laat je maar één keer achter. En dat goedkope visitekaartje gaat ’t toch niet verknallen? Je hebt waarschijnlijk nauwelijks nog briefpapier nodig, want je mailt vooral. Op portokosten bespaar je om diezelfde reden. Enveloppen zijn niet meer nodig. Ik vind het prima dat je overstapt op digitaal. Al die kosten die je je daardoor bespaart, steek daarvan de helft in een goed visitekaartje. Laat het ontwerpen door iemand met ervaring en laat het drukken. Maak er iets bijzonders van. En doe je best om ze uit te delen.

Ik daag je uit: één werkweek lang, iedere dag 2 visitekaartjes (eigenlijk 4 kaartjes, zie punt 7) uitdelen aan mensen die jou totaal niet kennen, maar wel interesse in je hebben. Veel ondernemers hebben er moeite mee om dit aantal te halen. Je geeft 20 kaartjes weg. Die kaartjes kosten je nog geen € 0.20 per stuk. Dan kost jou deze belangrijke marketingtool je maximaal € 4,00 per week. Als je die investering niet aankunt, dan wordt het tijd om je aanpak eens onder de loep te nemen.

GRATIS VISITEKAARTJESCHECK

Ben je benieuwd naar mijn mening over jouw visitekaartje? Maak een foto van de voorzijde en een foto van de achterzijde en stuur ‘m op met dit formulier. Dan krijg je van mij een mail met mijn mening en gratis advies.

2019-06-04T14:09:33+02:00
Open chat
Hoi, kan ik je misschien helpen?
Powered by